Raahen Judon kilpailijat urakoivat Oulussa 5 sarjavoittoa, 2 hopeaa ja 6 pronssia!

8.5.2011

Haru-shiai lauantaina 7.5.2011, Oulussa

Haru-shiai eli kevätkilpailu järjestettiin Oulussa tänä keväänä 39. kerran. Ensi vuonna on siis odotettavissa suuri 40-vuotisjuhlakilpailu. Haru-shiai on pisimpään yhtäjaksoisesti Suomen Judoliiton kalenteriin merkattu ja järjestetty judokilpailu. Tällä kertaa kilpailu pidettiin hienoissa puitteissa Oulun Urheilutalolla ja ottelijoita oli saapunut paikalle yhteensä 134 kpl, 19  eri seurasta aina Venäjältä saakka.

Raahen Judon kisaedustus oli tällä kertaa hieman ennakoitua vähälukuisempi, mutta tuloksellisesti se ei menoa haitannut, koska tämän vuoden loistava joukkuemenestys sai taas jatkoa kisojen mitalipörssin ykköstilalla. Ykköstilaa oli valloittamassa 14 raahelaiskilpailijaa. Raahen Judon tuomariedustuksen vahvuus oli 4 henkilöä. Tuomareina olivat: Ari Kalaja, Sami Pirinen, Juho Korkiakangas sekä Enni Kalaja.

Tällä kertaa joukkueen ahkerimmat ja menestyneimmät judokat olivat kahdessa sarjassa urakoineet Khirchla Khirchilashvili sarjoissa E-30 ja DP-30 sekä Vili Oivo sarjoissa CP-42 ja CP-46. Khirchla otti ensin omassa ikäluokassaan kolmella nopealla täysin pistein voitetulla ottelulla suvereenin voiton ja sen jälkeen otteli itsensä ikäluokkaa ylempänä edellisten matsien malliin kolmella täysin pistein voitetulla ottelulla finaaliin. Finaalissa kuitenkin tappio Hämeenlinnan Saku Heinilälle ja kaulaan hopeamitali. Vili paiski päivän mittaan yhteensä kahdeksan ottelua. Ensin neljä omassa painoluokassaan ja sitten toiset neljä ottelua painoluokkaa ylemmässä sarjassa. Vili oli täysin pitelemätön koko päivän ja voitti kaikki kahdeksan otteluaan täysillä pisteillä ennen täyttä aikaa. Voitot irtosivat vakuuttavalla mattotyöskentelyllä ja komeilla heittoipponeilla.

Muut sarjavoittajat olivat Joona Laukka sarjassa CP-50 ja Jonne Impola sarjassa BP-60. Joona otti kolme voittoa ja vei finaalin hienolla ouchi-gari -jalkaheitolla ennen täyttä aikaa. Jonne vei sarjansa kahdella komealla heittoipponiin päättyneellä heitolla. Finaalissa kyytiä sai Venäjän Kostya Yakovchuk hienosti ajoitetulla uhrautumisheitolla. Pojille siis komeasti kultaa kaulaan.

Sarjassa E-30 hopeaa otti Antti Tuomikoski häviten ainoastaan finaalissa seurakaverilleen Khirchilashvilille. Antti sai finaalissa heti ensimmäisessä aloituksessa lähes täydellisen heiton omalla lempitekniikallaan uchi-mata -jalkaheitolla, josta seitsemän pistettä. Khirchla ei kuitenkaan antanut piste-edun häiritä ja paketoi Antin sidontaan jättäen Antin näin hopealle. Samassa sarjassa saatiin vielä kolmaskin mitalisijoitus Lauri Kurttilan ottaessa kahdella otteluvoitolla pronssia.

Pronssia lisäksi Jaakko Koivikolle sarjassa DP-30 yhdellä otteluvoitolla, Jasmine Aholle sarjassa BT-57 kolmella otteluvoitolla, Veeti  Oivolle yhdellä otteluvoitolla sarjassa DP-42, Henri Kurttilalle kahdella otteluvoitolla sarjassa DP-42 ja Sari Lehtosaarelle yhdellä otteluvoitolla sarjassa E-28. Muut raahelaisedustajat olivat Maija Lehtosaari sarjassa E-28, Jenna Riekki sarjassa E-30 ja Vili Salmela sarjassa CP-50.

Tulokset, kaaviot ja tilastot

Tuomareiden kisapäivän saldo oli positiivinen eli saatu palaute tuomaroinneista oli hyvää ja kaikkien raahelaisedustajien ajatukset samoilla linjoilla eli hyvin meni ja mukavaa oli.

Tulevana viikonloppuna eli lauantaina 14.5. järjestämme kotisalilla Runtua Raahessa -tehopäivän, johon toivomme kaikkien seuran jäsenten aktiivista osallistumista. Harjoituksiin ovat tervetulleita myös muidenkin seurojen edustajat.

Runtua Raahessa