Aho ja Oivo mitalikantaan Orimattilassa

17.1.2012

Aho jatkoi siitä mihin jäi Kymijoella, Oivo nappasi mitalin

Raahen Judon kilpailevat B- ja A-juniorit kävivät 14.1.2012 kisamatkalla Orimattilassa. Neliosaisen Samurai-Cup -sarjan ensimmäinen osakilpailu veti tatamille n. 150 Suomen tämän hetken parasta nuorta judokaa. Samurai-cup -sarja on kilpailu, jonka perusteella nuoret judokat hankkivat näyttöjä mm. kansalliseen EV-leiritykseen pääsemiseksi ja lisäksi kisa kartuttaa rankingpisteitä nuorten SM-kisoihin, jotka käydään tämän vuoden maaliskuussa Mikkelissä. Raahesta Orimattilan tatamilla oli yhteensä kuusi nuorta judokaa.

Ottelupäivän raahelaisittain aloitti Vili Oivo sarjassa BP-45. Oivon ensimmäinen vastus oli isäntäseuran Thomas Rönkkö, joka joutui heti ottelun alussa Oivon osittain onnistuneen heiton seurauksena mattoon ja ottelu päättyi matossa Oivon vahvaan sidontahallintavoittoon täysin pistein. Seuraavassa alkuerän ottelussa vastakkaiselle puolelle asettui Pyry Pajari Tikkurilasta, joka koki Oivon mattojudon tehon ajassa 0.25. Oivo vei ottelun jälleen mattoon ja kaivoi nopeasti kuristushallinnan, jolloin Pyry joutui taputtamaan ja näin ollen Oivo eteni alkueristä kahdella voitolla semifinaaliin. Oivon semifinaalivastustajaksi selviytyi viime vuoden SM hopeamitalisti Artur Tvauri. Ottelun ensimmäiset kaksi minuuttia olivat edellisten ottelujen tapaan Oivon mattohallintaa, mutta Tvauri tajusi pitää ottelun pystyssä sinne päästessään ja ottelun hallinta siirtyi sen edetessä Tvaurille. Ajassa 3.20 Tvauri sai heitolla täydet pisteet ja näin ollen Oivon tie katkesi siihen. Kaulaan ripustettiin kuitenkin komeasti painoluokan B-45 pronssinen mitali.

Marraskuun lopulla käytiin kansainvälinen Kymijoki-shiai ja nuorten Finnish Judo Open. Kymijoella kisaajia oli 26.11.2011 yhteensä 672. Jasmine Aho sijoittui Kymijoella vakuuttavasti pronssille sarjassaan G-15-57 häviten ainoastaan ensimmäisen ottelunsa ruotsin Klara Mattsonille. Keräilyerien kautta Aho etenikin sitten voitoilla ruotsin Anderssonista ja Lindströmistä aina pronssimitalille saakka, joka on Ahon ensimmäinen mitali kansainvälisistä kisoista ja askel kohti tulevaa menestystä.

Orimattilassa Aho jatkoi siitä mihin Kymijoella jäi ja tämänkertainen kisarupeama alkoi sarjassa BT-57 ottelulla Helsingin Meido-Kanin Jenny Mäkeä vastaan. Täyden ajan ottelusta pistevoitto Aholle ja kamppailu kohti mitaliotteluita jatkui. Toisessa ottelussa vastassa oli isäntäseuran Henna Veijalainen, josta Aho sai voiton täysin pistein ennen täyttä aikaa. Alkulohkon kolmannessa ottelussa oli vastassa viime vuoden Suomenmestari ja maajoukkuejudoka Anni Bergmann. Tässä ottelussa Aho oli kuitenkin täysin unessa ja niinpä Bergmann vei ottelun välittömästi ensimmäisessä aloituksessa täydet pisteet tuottaneella heitolla. Kahden alkulohkon voiton turvin Aho pääsi kuitenkin semifinaaliin, jossa vastaan tuli B-lohkon voittaja Nonett Halme Helsingistä. Nonett nappasi nopean voiton Ahosta ja eteni finaaliin, jonka hän vei myös nimiinsä vakuuttavalla voitolla. Ahon lopullinen sijoitus sarjassa BT-57 kahdella otteluvoitolla hienosti kolmas.

Muut raahelaisedustat eivät yltäneet Orimattilassa mitaleille asti. Lähimmäksi pääsi Jere Impola sarjassa AP-81 sijoittuen viidenneksi. Ensimmäisessä ottelussaan Jere onnistui vastaheitossaan todella hienosti voittaen ottelun täysin pistein ennen täyttä aikaa ja tuomaristostakin kehuttiin Jeren heittoa otteluiden jälkeen päivän hienoimmaksi eikä syyttä. Toisessa ottelussa Jerelle kuitenkin tappio ja matka jatkui keräilyerissä aina pronssiotteluun saakka. Pronssiotteluun oli itsensä otellut myös Iisalmen Ville Pensas, viime vuoden SM- ja PM-mitalisti, joka jauhoi Jerestä voiton ajassa 2.30 heittoipponilla. Näin Jere siis viidenneksi sarjassaan. Säärimurtumasta toipunut Jonne Impola palasi kahdeksan kuukauden kisatauolta takaisin tositoimiin sarjassa BP-66. Neljästä ottelusta Jonne voitti kaksi ja hävisi niukasti pisteillä pronssiottelua edeltäneen ottelunsa. Sijoitus siis 7. Joona Laukka saavutti yhden otteluvoiton sarjassa BP-50 ja Lauri Linde jäi tällä kertaa sarjassa BP-55 ilman otteluvoittoja.

Seuraava Samurai-Cup otellaan Savonlinnassa helmikuussa ja maaliskuussa ovat vuorossa nuorten SM-kisat Mikkelissä. Raahelaisetkin pääsevät halutessaan seuraamaan judoa elävänä tulevana lauantaina 21.1. Urheilutalo Raahelassa klo. 11.30 alkaen perinteisen Pultti-Kuppi judokilpailun merkeissä. Pultti-Kuppi on Pohjois-Suomen alueen alle 15-vuotiaiden aloittelevien junioreiden kaksiosainen kilpailu, jossa lisäpanoksena on vuosittainen seuramestaruus. Raahen Judo on hallitseva ja puolustava mestari kolmelta edelliseltä vuodelta.