Hämeenlinna-shiaista sarjavoitto, kaksi hopeaa ja yksi pronssi

20.4.2012

Hämeenlinna-shiai 14.4.2012

Tulokset, kaaviot ja tilastot.

Raahen Judosta tatamilla olivat Antti Tuomikoski sarjassa DP-34, Khirchla Khirchilashvili sarjassa DP-34 sekä CP-34, Veeti Oivo sarjassa DP-46, Vili Oivo sarjassa BP-45, Lauri Linde sarjassa BP-50, Jonne Impola sarjassa BP-66 ja Jere Impola sarjassa M-81. Valmentajana matkalla toimi Sami Pirinen.

Kisoihin mentiin Pohjois-suomen alueen yhteiskyydillä eli alla oli iso bussi, joka oli lastattu täyteen judoväkeä Sodankylästä, Rovaniemeltä, Oulusta ja Raahesta.

DP-34

Raahelaisten ottelut alkoivat sarjoista DP-34 ja DP-46. Sarjassa DP-34 Antti Tuomikoski hävisi ensimmäisen ottelunsa Kirkkonummen Konsta Paanaselle pisteillä. Paananen puolestaan hävisi seuraavan ottelunsa Vantaan Robin Pajuselle, joten Antin jatkohaaveet keräilyeriin kariutuivat siihen. Saldona siis yksi ottelu.

Khirchla aloitti ottelunsa pistevoitolla Tikkurilan Oliver Miettisestä. Toisessa ottelussa tuli niin ikään voitto Hämeenlinnan Saku Heinilästä täysin pistein onnistuneella sumi-otoshi heitolla. Kolmannessa ottelussa eli semifinaalissa vastassa oli päivän tuplavoittaja Joonas Ahonen Orimattilasta. Alku meni Khirchlalta hyvin ja hän pääsi ottelussa johtoon puolivälin paikkeilla. Tästä Ahonen sisuuntui ja aloitti hurjan loppukirin. Se tuotti tulosta viime sekunneilla ja tuloksena heittoippon Ahoselle. Ahonen tästä finaaliin ja Khirchla pronssiotteluun. Pronssiottelu oli tiukkaa vääntöä Hämeenlinnan Turpal Djoukaevin kanssa. Djoukaev voitti ottelun ja Khirchlan sijoitus viides.

DP-46

Veeti Oivo aloitti ottelunsa väännöllä Tampereen Sakari Erosen kanssa, joka päättyi Veetin voittoon täysin pistein. Seuraavaksi Veetin kanssa tatamille asteli Riihimäen Elias Valima. Tatamilta pois asteli voittajana Veeti Oivo. Kolmas ottelu noudatti samaa käsikirjoitusta. Veetille ipponvoitto ennen täyttä aikaa ja Keravan Matias Mänttäri pronssiotteluun ja Veeti finaaliin. Finaalissa Lahden judoseuran Miska Pyykkö intoutui kurittamaan Veetiä ja nappasi heitolla ipponvoiton ennen täyttä aikaa, joten Veetille kaulaan hopeinen mitali.

CP-34

Khirchlalle eivät riittänyt yhden sarjan ottelut tyydyttämään kilpailuviettiä, joten hän osallistui myös vanhempien c-poikien sarjaan. Sarjassa oli muitakin poikia edellisestä sarjasta ja ensimmäisestä ottelusta muodostuikin revanssiottelu Khirchlan ja Ahosen kesken. Revanssi jäi kuitenkin vielä saamatta ja Khirchlan ensimmäinen ottelu sarjassa CP-34 päättyi tappioon Joonas Ahoselle. Seuraavan ottelunsa Meido-kanin Boris Perevalovia vastaan Khirchla voitti komealla uchi-mata jalkaheitolla täysin pistein. Kolmas ottelu olikin sitten läpihuutojuttu Tukholman Axel Robertssonin loukkaannuttua edellisessä ottelussa eli voitto Khirchlalle kumartamalla ja paikka semifinaaliin. Semifinaalissa toiseen päätyyn tepasteli Ahosista toinen eli Joni. Joni onnistui matalassa käsiheitossaan valitettavan nopeasti ja näin ollen Joni finaaliin veljeään vastaan ja Khirchlalle pronssinen koru kaulaan roikkumaan.

BP-45

Oivoista vanhempi eli Vili sai otella päivän aikana kolme ottelua, joista kaikista irtosi voitto. Ensimmäinen ottelu Judo-kanin Maxim Myllymäen kanssa venyi täydelle ajalle. Pistetaululla killuivat pisteet 5-0 Vilille. Toisessa ottelussa Vilin moottori rupesi käymään ja Sami Tarvainen joutui taipumaan ennen täyttä aikaa. Kolmannessa ottelussa Vilille sidontavoitto niin ikään ennen täyttä aikaa Hämeenlinnan Samuli Koskisesta ja sarjavoitto Vilille.

BP-50

Lauri Linde otti "pataan" ensimmäisessä ottelussa lopulta päivän aikana kaksi sarjaa voittaneelta Nummelan Oskari Mäkiseltä 10-0. Toisessa ottelussaan Lauri olikin jo havahtunut tähän päivään ja pisteli ottelun viimeisellä minuutilla heittovoiton Tampereen Sakari Huuskolasta ja eteni keräilyissä kohti pronssiottelua. Kolmas taisto käytiin Laurin ja Lahden judoseuran Casper Kettusen kesken. Lauri vei ottelun mattoon ja kuristi Kettusen. Kettunen joutui luovuttamaan ja Lauri pronssiotteluun. Pronssiottelussa seisoivat nokikkain Lauri ja Hämeenlinnan Luukas Saha. Kivenkova Saha katkaisi Laurin tien kohti pronssia melkein kättelyssä ja näin Lauri viides.

BP-66

Jonne Impola kohtasi ensimmäisessään Hyvinkään Sebastian Nikolovin. Voitto ennen täyttä aikaa vei Jonnen kohti finaalia. Toisessa ottelussa vastassa oli Ruotsin Magnus Andersson. Anderssonilla oli vahva uchi-mata kahvaotteesta tehtynä. Sillä hän tempaisi Jonnesta johtopisteet. Jonnen hyvä otetaistelu ja onnistunut kahvakäden eliminointi esti Anderssonia onnistumasta heitolla koko ajan paremmin ja lopulta Jonne sai tilaisuutensa napaten heitolla itselleen enemmän pisteitä kuin Andersson ja näin Jonne täydenajan ottelusta pisteillä finaaliin. Finaali käytiin Jonnen ja Hyvinkään Aleksi Mattilan kesken. Ohjelmassa oli tiukkaa taistelua ja paljon tapahtumia täyden ajan kestäneen ottelun verran. Lopputulos 5-0 pistevoitto Mattilalle. Jonnelle hopeinen riipus.

M-81

Jere Impola aloitti rymyämisen Porin Juho Kaskiston kanssa päivän ehdittyä kallistua jo melkein illan puolella. Kaskisto onnistui hienosti heitolla ja Jerelle tappio avauksessaan. Keräilyihin kaveriksi Jerelle asettui Kuopion Tommi Kekäläinen. Miehet väänsivät ja käänsivät täyden ajan ilman pistesuorituksia. Mentiin jatkoajalle. Jere heräsi jatkoajalla painostamaan ja puoli minuuttia ennen loppua näytti siltä, että lipuille mennään ja Jere on vahvoilla. Vääntäminen ja kääntäminen kuitenkin teki sen, että Jeren käsistä olivat paukut loppuneet ja 20 sekuntia ennen loppua Kekäläinen otti ja pamautti heittopisteet voittaen Jeren jatkoajalla. Jerelle ei siis voittoja tällä kertaa.