Seuran historia

Raahen Judon historia alkaa syksystä 1970, jolloin Veli Maunula aloitti judotoiminnan työväenopiston judopiirinä. Uuden lajin viehättämänä ensimmäiselle kurssille ilmoittautui lähes viisikymmentä osanottajaa ja ensimmäinen vyökoe pidettiin 11.1.1971. Seuran perustava kokous pidettiin 19.1.1971. Ensimmäisen oikean tatamin seura sai elokuussa 1972. Tällöin matto koostui 32 palasta (nykyisellään Raahelan lattialla on 144 m2:n tatami)

Ensimmäisenä mustan vyön raahelaisista suoritti J-P Jokinen vuonna 1983 ja tähän päivään mennessä Daneja ovat suorittaneet myös Erkki Koivusaari 3. Dan, Juha Matela 3. Dan, Veli-Matti Karinkanta 4. Dan, Kimmo Kylmälä 1. Dan, Petri Heiskanen 1. Dan, Sami Pirinen 2. Dan, Hannu Toppila 1. Dan sekä Juho Korkiakangas 1. Dan.

Harjoittelupaikka on vaihtunut moneen kertaan Keskuskoulun, Pitkänkarin koulun välillä ja lopulta vakiintunut Raahelan urheilutalolle.

Seuran perinteisiin on kuulunut palkita vuoden aikana ansioitunut judoka vuoden judoka -tittelillä. Aikaisemmin kiertopalkinnon virkaa ajoi Raahen symboliksi muodostuneen Pekka-patsaan pienoismalli. Patsaan jalustan tultua täyteen, on palkintokin vaihdettu samurai-miekaksi.